Lost in Space? ?Invisible? Marks, Artworks, and Artists

AbstractThis paper addresses the issue of invisibility as relating to visual artthrough a discussion of my practical and theoretical research. Visual art addresses, at least partly, our sense of visual perception. For example,?with regards to drawing, what is usually or traditionally visible is the...

Full description

Main Author: Kassianidou, Marina
Format: Artículo
Language: Inglés
Published: 2015
Subjects:
Online Access: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/revistarquis/article/view/12280
http://hdl.handle.net/10669/13693
Summary: AbstractThis paper addresses the issue of invisibility as relating to visual artthrough a discussion of my practical and theoretical research. Visual art addresses, at least partly, our sense of visual perception. For example,?with regards to drawing, what is usually or traditionally visible is the mark?of the artist?that is what draws the attention of the viewer. This paper investigates how the relationships between viewer, artist, artwork and space shift when the artist?s mark or action becomes almost invisible. Invisibility comes not as a result of the artist doing ?nothing,? but rather as a result?of carefully recreating preexisting marks on a surface. This methodology leads to the artist?s marks becoming ?absorbed? by the surface or becoming indistinguishable from preexisting marks. Moreover, the artworks arenot framed and, thus, they partially blend into the surrounding space. As?a result, on first coming in the same space as the work, the viewers may?not see the work. I propose that the partial invisibility of the artist?s marks ultimately challenges the status of artworks, space, viewers and artist.This opens a path for rethinking subjectivity and the relationship with the ?other? through art?whether that other is the artist?s mark in relation to the surface and its preexisting marks, the artwork in relation to the surrounding space, the artist in relation to the viewer, or even, the self in relation to the other.?Resumen En este art?culo se aborda el tema de la invisibilidad en relaci?n con las artes visuales a trav?s de un an?lisis de mi investigaci?n pr?ctica y te?rica. El arte visual, nos remite, al menos en parte, a nuestro sentido de la percepci?n visual. Por ejemplo, en lo que respecta al dibujo, lo que usualmente o tradicionalmente es visible es la marca del artista que es lo que atrae la atenci?n del espectador. Este art?culo investiga c?mo las relaciones entre espectador, el artista, la obra y el espacio, var?a cuando la marca o la acci?n del artista se vuelve casi invisible. La invisibilidad comprendida no como resultado de la no acci?n del artista, sino m?s bien como resultado de recrear cuidadosamente marcas preexistentes sobre una superficie. Esta metodolog?a supone que las marcas del artista llegan a ser ?absorbidas? por la superficie o se vuelven indistinguibles de las marcas preexistentes. Por otra parte, las obras de arte no est?n enmarcadas y, por lo tanto, se mezclan parcialmente en el espacio circundante. Como resultado, al encontrarse por primera vez en el mismo espacio que el trabajo, los espectadores podr?an no ver la obra de arte. Propongo que la invisibilidad parcial de las marcas del artista desaf?a el status de las obras de arte, el espacio, el espectador y el artista. Esto abre un camino para replantear la subjetividad y la relaci?n con el ?otro? a trav?s del arte, ya sea que el ?otro? sea la marca del artista?en relaci?n a la superficie y sus marcas preexistentes, las obras de arte en relaci?n con el espacio que lo rodea, el artista en relaci?n con el espectador, o incluso, el ser mismo en relaci?n con el otro.??